Sefer tası

Sefer tası

1 Eylül 2012 Cumartesi

Başka Türlü Notlar - 2



Sürekli kalabalıklaşan nüfus, kabına sığamayan şehirlerle birlikte trafikteki araç sayısı da arttı. Bu araçları kullanan insanlar doğal olarak en çok işlerinin düştüğü yerlere park etmek istediler ve bu noktada belediyelerin cin fikri doğdu: Ücretli otopark alanları.

Aslında İstanbul’da bazı daha cin fikirliler bunu daha önce keşfedip, otopark mafyalarını kurmuşlardı. Sokaklarda park edilmesi mümkün olan her metrekare zapt edilmiş, ticaret aracı haline getirilmişti.

Daha sonra belediyeler yol üstü park yerlerinde ağalığını ilan etti ve ilginç tarifeler ortaya çıkmaya başladı. İstanbul’dan bir örnek: her saat 6TL. Park görevlisinin çalışma süresi (10 saat) boyunca orada kalsa yarım gün için 60TL borçlu olacaksınız. Denizli’den bir örnek: 0-15dk ücretsiz, daha sonra her 15dk için yaklaşık 2TL. Denizli’de bahsi geçen yer alışverişin en yoğun olduğu çarşı. Zaten 15dk içinde alışverişini bitirene madalya uygulaması da başlar yakında.

Bu uygulamalarda örnek gösterilen Avrupa’daki otopark uygulamaları, şehirlerde toplu ulaşım olanakları belli bir seviyeye geldikten sonra başladı. Şehirlerde önce kaldırımlar tekrar tanzim edilir, bisikletler için özel yollar oluşturulur, raylı sistemlerin her semte ulaşması sağlanır, aktarma seçenekleri artırılır, binaların altında otopark yaptırılması teşvik edilir. Daha sonra araç kullanmakta ısrar eden insanlar sokaklarda otopark ücreti öder. Göstermelik, küçük raylı sistemler, otobüslerin yerine kullanılan dolmuşlar gibi ilkel vaziyetteki şehirlerde insanların araç kullanmasını zorlaştırıcı politikalar izlenemez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder